Jak trening EMS wpływa na ból pleców?

Ból pleców jest bardzo często występującą przypadłością u ludzi w różnym wieku. Jest spowodowany przeciążeniem, kontuzjami czy też siedzącym, niezdrowym trybem życia, który powoduje zaburzenie równowagi mięśniowej. Nie ćwiczone mięśnie pleców są osłabione oraz bardzo podatne na urazy.

Trening EMS, dzięki swojemu działaniu na głębokie partie mięśniowe, pozwala szybko wzmocnić mięśnie grzbietu, co powoduje redukcję wad postawy oraz niwelowanie dysproporcji mięśniowych, a co za tym idzie ulgę w przypadku bólu pleców. Treningiem konwencjonalnym trudno jest wzmocnić mięśnie głębokie, a w przypadku odcinka lędźwiowego ćwiczenia na siłowni należą do jednych z najbardziej kontuzjogennych.

Ponadto treningiem EMS wzmacniamy wewnętrzne mięśnie brzucha co poprawia stabilizację i usztywnia sylwetkę. Są to ćwiczenia mające bezpośredni wpływ na redukcję bólu pleców w jego dolnych partiach.

Potwierdzeniem skuteczności treningu metodą elektrostymulacji mięśniowej EMS w leczeniu bólu pleców są wyniki badań z 2017 roku przeprowadzone przez niemiecki serwis EMS-TRAINING.de. (więcej na ten temat w dziale Badania), jak również badania przeprowadzone na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu (poniżej).

Wpływ elektrostymulacji mięśni całego ciała za pomocą treningu EMS na dolegliwości bólowe pleców...

Najczęstsze pytania

01. Co powinienem wiedzieć przed rozpoczęciem treningu EMS?
Co powinienem wiedzieć przed rozpoczęciem treningu EMS?

Istnieje kilka podstawowych zasad przygotowania i przeprowadzenia treningu za pomocą elektrostymulacji mięśniowej EMS:

1. Podobnie jak w przypadku każdego intensywnego wysiłku fizycznego należy zadbać o to, aby do treningu EMS przystępować tylko przy dobrej kondycji fizycznej, a trening powinien być przeprowadzony bez bólu. Nie wolno przystępować do treningu po spożyciu alkoholu, narkotyków, oraz środków pobudzających. Należy unikać wcześniejszych wyczerpujących ćwiczeń, być wypoczętym i zregenerowanym.

2. W związku z tym, że trening EMS prowadzi do bardzo wysokiego obciążenia metabolicznego, należy przed każdym treningiem dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość pokarmu bogatego w węglowodany (na co najmniej 2 godziny przed planowanym treningiem), a bezpośrednio po treningu należy spożyć łatwo przyswajalne źródła białka (może być to shake lub baton proteinowy) dla optymalnej regeneracji oraz zwiększenia masy mięśniowej.

3. Należy zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu przed, w trakcie oraz bezpośrednio po treningu EMS.

4. W żadnym wypadku nie należy przeprowadzać początkowych sesji EMS z wysokim obciążeniem, niezależnie od doświadczenia i stopnia zaawansowania osoby ćwiczącej. Zwiększenie intensywności treningu powinno być wykonywane stopniowo i w sposób umiarkowany. Natężenie należy dostosować do indywidualnych potrzeb klientów.

5. Pierwszy trening powinien odbyć się w skróconym wymiarze, aby zapoznać osobę ćwiczącą ze specyfiką ćwiczeń wykorzystujących elektrostymulację EMS. Zaleca się 15 minutowy trening wprowadzający, który w późniejszym okresie zostaje stopniowo wydłużany do 20-25 minut.

6. Należy zadbać o odpowiednią regenerację po każdym treningu EMS. Dlatego też nie powinien być on wykonywany częściej niż 2 razy w tygodniu. Osobą początkującym zaleca się w okresie pierwszych 6-8 tygodni jeden trening tygodniowo.

02. Kto może korzystać z treningu EMS ze studiem Future Gym?
Kto może korzystać z treningu EMS ze studiem Future Gym?

Co do zasady z treningu EMS może korzystać każda zdrowa osoba. Istnieją jednak ogólnie przyjęte wyjątki, które to weryfikowane są przed przystąpieniem do pierwszego treningu. Klient zostaje poinformowany oraz zapoznany z wykazem bezwzględnych przeciwskazań do treningu EMS. Oto one:


• Ciężkie choroby neurologiczne (epilepsja, stwardnienie rozsiane)
• Ciężkie zaburzenia krążenia krwi
• Choroby nowotworowe
• Choroby serca
• Rozrusznik serca
• Miażdżyca w zaawansowanym stadium
• Ciąża
• Ciężka hemofilia
• Gruźlica
• Cukrzyca
• Zakrzepica lub skłonność do zakrzepów
• Przepuklina pachwinowa lub ściany jamy brzusznej
• Gorączka, ostre zapalenia bakteryjne i wirusowe

03. Czy trening za pomocą elektrostymulacji EMS jest bezpieczny?
Czy trening za pomocą elektrostymulacji EMS jest bezpieczny?

Częstotliwości impulsu stosowane w treningu EMS są w pełni bezpieczne.

Mięśnie są narządami elektromechanicznymi i są aktywowane impulsami elektrycznymi z centralnego układu nerwowego. W czasie treningu EMS, naturalny impuls jest wzmacniany przez dodatkowy płynący z zewnątrz, który jest odpowiednikiem tego wytwarzanego przez człowieka, a co za tym idzie impuls taki nie jest obcy dla organizmu. Elektrostymulacja wywodzi się z rehabilitacji i ma wieloletnią tradycję. Od połowy ubiegłego stulecia jest wykorzystywana nie tylko przez lekarzy i fizjoterapeutów, ale także przez sportowców wyczynowych.

Kluczową kwestią w treningu EMS w studiu Future Gym, jest właśnie bezpieczeństwo klientów, dlatego też nasze treningi są mocno spersonalizowane, przy obecności wykwalifikowanych trenerów, którzy zapewnią klientom pomoc w prawidłowym i technicznym wykonywaniu ćwiczeń oraz dobiorą odpowiednią intensywność elektrostymulacji, dostosowaną do zaawansowania i odporności osoby ćwiczącej.

04. Czy impuls elektryczny ma wpływ na serce i inne narządy wewnętrzne?
Czy impuls elektryczny ma wpływ na serce i inne narządy wewnętrzne?

Nie ma. Prądy EMS o niskiej częstotliwości aktywują wyłącznie mięśnie szkieletowe (poprzecznie prążkowane), a co za tym idzie nie sięgają serca ani narządów wewnętrznych. Elektrostymulacja jest niczym innym jak „wzmacniaczem” naturalnych impulsów wytwarzanych przez ludzki ośrodkowy układ nerwowy (więcej na ten temat tutaj).

W związku z tym, osoby które są zdrowe, nie mają choroby sercowo-naczyniowej czy też rozrusznika serca mogą bez obaw korzystać z treningu EMS.

05. Czy trening EMS jest bardziej skuteczny od treningu konwencjonalnego?
Czy trening EMS jest bardziej skuteczny od treningu konwencjonalnego?

Trening metodą elektrostymulacji mięśniowej EMS jest przede wszystkim dużo bardziej efektywny od ćwiczeń tradycyjnych, gdyż w czasie jednej 25 minutowej sesji aktywowanych jest aż 90% wszystkich mięśni jednocześnie. Efekt taki jest trudny do osiągnięcia w przypadku treningu konwencjonalnego, który to z reguły podzielony jest na 3 sesje w tygodniu, w których to łączone są ćwiczenia dwóch, niezależnych partii mięśniowych np. klatka piersiowa/biceps, plecy/triceps, barki/nogi. Jedna taka sesja na siłowni trwa 60-90 minut, tak więc oszczędność czasu przy treningu EMS jest znacząca, co przede wszystkim chwalą sobie osoby ćwiczące (patrz - Badania).

Ponadto, w przypadku EMS skurcze mięśniowe są dużo silniejsze i bardziej intensywne, a do tego od pierwszych minut aktywowane są głębokie partie mięśni, co w przypadku treningu konwencjonalnego następuję dopiero po ok. 60 minutach i tylko przy niektórych ćwiczeniach.

Co więcej, jednoczesny trening wszystkich głównych grup mięśniowych pozwala uniknąć jednostronnego obciążenia, nierównowagi i powstawania dysproporcji. (patrz Porównanie treningu EMS z treningiem na siłowni). Równomierne napinanie mięśni podczas stymulacji pełni funkcje zbliżone do różnych form masażu, a to sprzyja wielu procesom korzystnym nie tylko dla samych mięśni. Poprawia się napięcie tkanki łącznej i lokalne krążenie krwi oraz płynów tkankowych. Kości zostają zaopatrzone w minerały co powoduje ich wzmocnienie. Lepsze dotlenienie krwi sprzyja lepszemu spalaniu tłuszczu. Wszystko to ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

06. Czy dzięki treningowi metodą EMS jestem w stanie spalić tkankę tłuszczową?
Czy dzięki treningowi metodą EMS jestem w stanie spalić tkankę tłuszczową?

Zazwyczaj osoby, które marzą o szczupłej sylwetce zaczynają od diety odchudzającej. Są to głównie diety jednostronne, powodujące w krótkim okresie utratę wagi, ale głównie kosztem redukcji tkanki mięśniowej. Połączenie złych nawyków żywieniowych z niewystarczającą ilością aktywności fizycznej czy też nadmiernym wysiłkiem wytrzymałościowym, sprawia iż organizm przechowuje tłuszcz, aby móc zapewnić sobie wystarczającą ilość energii w „sytuacjach awaryjnych”. Dlatego też wiele osób zmaga się po diecie z tak zwanym efektem „jo-jo”.

W związku z powyższym, niezwykle ważnym jest dbanie o masę mięśniową. Im większa masa mięśniowa, tym lepsza jest podstawowa przemiana materii, a co za tym idzie następuje spalanie tkanki tłuszczowej i modelowanie sylwetki. Każde dodatkowe 500g masy mięśniowej w stanie spoczynku zużywa dziennie o 50 Kcal więcej niż ta sama ilość tłuszczu (1kg mięśni, aby podtrzymać swoje istnienie potrzebuje ok. 70-100 kalorii na dobę, podczas gdy 1kg tłuszczu zużywa zaledwie 2-5 kalorii). Dlatego też utrzymanie masy mięśniowej jest kluczowym aspektem w przypadku dążenia do utraty wagi.

W związku z tym, że mięśnie są cięższe od tkanki tłuszczowej, w początkowym okresie dochodzi do mniejszej utraty wagi niż w przypadku zwykłej diety odchudzającej, która to powoduje zmniejszenie masy mięśniowej nawet o połowę. Stąd też nie ma znaczenia co pokazuje wskazówka na wadze, ale co tak naprawdę dzieje się w naszym organizmie. Najważniejszą kwestią w przypadku treningu EMS jest budowanie i wzmacnianie mięśni oraz poprawa przemiany metabolicznej, co skutkuje trwałymi rezultatami, spalaniem tkanki tłuszczowej i poprawą sprawności fizycznej.

07. Ile kalorii można spalić w czasie treningu za pomocą elektrostymulacji mięśniowej EMS?
Ile kalorii można spalić w czasie treningu za pomocą elektrostymulacji mięśniowej EMS?

W pewnym stopniu ilość spalanych kalorii zależy od wagi oraz poziomu zaawansowania osoby ćwiczącej.

Jednak swego czasu na Uniwersytecie w Erlangen w Niemczech przeprowadzono badania (Więcej informacji na temat badań nad elektrostymulacją mięśniową znajduje się tutaj), w wyniku których prof. dr. med. W. Kemmler stwierdził, iż w czasie 16-minutowej sesji siłowej EMS można spalić 412 Kcal.

Trening EMS to jednak nie tylko etap siłowy, ale również 4-5 minutowy etap cardio, w którym to zmieniamy częstotliwości oraz rodzaj wykonywanych ćwiczeń, co powoduje dodatkowe spalanie kalorii.

W związku z bardzo wysoką intensywnością treningu EMS i znacznego pobudzenia metabolizmu, w organizmie następuje zwiększenie zapotrzebowania na tlen, które prowadzi do większego zużycia energii, a efekt spalania zostaje wydłużony do 48 godzin po treningu.

Dlatego też korzystając z treningu metodą elektrostymulacji, możemy spalić nawet więcej niż 1000 kcal.

08. Czy dzięki treningowi EMS jestem w stanie dojść do formy po ciąży?
Czy dzięki treningowi EMS jestem w stanie dojść do formy po ciąży?

Po porodzie ściany brzucha i dna miednicy są rozszerzone i osłabione, a nadmiar tkanki tłuszczowej gromadzi się w biodrach i w brzuchu. W wyniku osłabienia tkanki łącznej, skrajnego obciążenia fizycznego oraz nadwagi, następuje osiadanie narządów dna miednicy. Często dotyczy to mięśni podtrzymujących np. nisko położonych mięśni pleców oraz mięśni brzucha. Może to skutkować czasowym lub stałym problemem z nietrzymaniem moczu. Oprócz obniżenia jakości życia, może to również prowadzić do izolacji społecznej, ograniczania współżycia seksualnego, a nawet do depresji.

Trening EMS jest jedną z najskuteczniejszych metod usuwających dyskomfort w obrębie dna miednicy. Dzięki ćwiczeniom prawie wszystkich grup mięśniowych ciała w tym samym czasie, (w tym mięśni głęboko położonych) następuje ich wzmocnienie i stabilizacja. Dzięki impulsom elektrycznym mięśnie są intensywnie ćwiczone w najkrótszym możliwym czasie co daje szybkie i trwałe efekty wzmacniające.

09. Czy dzięki treningowi EMS jestem w stanie pozbyć się cellulitu?
Czy dzięki treningowi EMS jestem w stanie pozbyć się cellulitu?

Cellulit to problem, z którym zmaga się bardzo wiele kobiet i młodych dziewcząt. Spowodowany jest przez nadmiar estrogenów w organizmie, a efektem tego jest utrata napięcia skóry oraz jej pofałdowanie w okolicach bioder, ud, kolan, pośladków i ramion.

Cellulit to nic innego jak duże warstwy tłuszczu, umiejscowione pod skórą, która jest przez nie „wypychana”, a trzymana tkanką łączną w efekcie staje się nierówna, powstają guzki i zgrubienia, które nie tylko nieestetycznie wyglądają, ale mogą również przysparzać ból.

Leczenie tej przypadłości jest niezwykle ciężkie, jednak z pomocą może przyjść trening metodą elektrostymulacji mięśniowej EMS. Elektrostymulacja powoduje rozbicie dużych warstw tłuszczowych na mniejsze, lepsze ukrwienie tkanki łącznej, co w rezultacie prowadzi do poprawy wyglądu i ujędrnienia skóry.

10. Jak trening EMS wpływa na ból pleców?
Jak trening EMS wpływa na ból pleców?

Ból pleców jest bardzo często występującą przypadłością u ludzi w różnym wieku. Jest spowodowany przeciążeniem, kontuzjami czy też siedzącym, niezdrowym trybem życia, który powoduje zaburzenie równowagi mięśniowej. Nie ćwiczone mięśnie pleców są osłabione oraz bardzo podatne na urazy.

Trening EMS, dzięki swojemu działaniu na głębokie partie mięśniowe, pozwala szybko wzmocnić mięśnie grzbietu, co powoduje redukcję wad postawy oraz niwelowanie dysproporcji mięśniowych, a co za tym idzie ulgę w przypadku bólu pleców. Treningiem konwencjonalnym trudno jest wzmocnić mięśnie głębokie, a w przypadku odcinka lędźwiowego ćwiczenia na siłowni należą do jednych z najbardziej kontuzjogennych.

Ponadto treningiem EMS wzmacniamy wewnętrzne mięśnie brzucha co poprawia stabilizację i usztywnia sylwetkę. Są to ćwiczenia mające bezpośredni wpływ na redukcję bólu pleców w jego dolnych partiach.

Potwierdzeniem skuteczności treningu metodą elektrostymulacji mięśniowej EMS w leczeniu bólu pleców są wyniki badań z 2017 roku przeprowadzone przez niemiecki serwis EMS-TRAINING.de. (więcej na ten temat w dziale Badania), jak również badania przeprowadzone na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu (poniżej).

Wpływ elektrostymulacji mięśni całego ciała za pomocą treningu EMS na dolegliwości bólowe pleców...

11. Czy dzięki treningowi EMS jestem w stanie poprawić kondycję i wygląd skóry?
Czy dzięki treningowi EMS jestem w stanie poprawić kondycję i wygląd skóry?

Zdecydowanie tak. Podczas treningu EMS, lekkie i przyjemne mrowienie aktywuje skórę i mięśnie w tym samym czasie w całym ciele. Impulsy elektryczne wytwarzane podczas sesji EMS docierają do głębszych partii mięśni, co powoduje zwiększenie ukrwienia tkanki mięśniowej i łącznej zapewniając jędrną i gładką skórę. Za pomocą specjalnych programów i aplikacji możesz osiągnąć pożądany cel w najkrótszym możliwym czasie i przy minimalnym wysiłku.

12. Po jakim czasie mogę zauważyć pierwsze efekty treningu metodą EMS?
Po jakim czasie mogę zauważyć pierwsze efekty treningu metodą EMS?

Już po pierwszym treningu poczujesz poprawę samopoczucia, jakbyś dostał dodatkowy zastrzyk energii. Natomiast efekty właściwe, takie jak utrata wagi czy poprawa stanu skóry będą widoczne już po około 3-6 tygodniach.

Precyzyjny czas zależy oczywiście od czynników indywidualnych, takich jak kondycja fizyczna, z którą przyszedłeś na pierwszy trening czy Twój sposób odżywiania. Nie mniej jednak, trenując regularnie i z zaangażowaniem jesteśmy w stanie osiągnąć pożądane efekty szybciej, niż w przypadku klasycznego treningu na siłowni.

13. Czy elektrostymulacja mięśniowa boli?
Czy elektrostymulacja mięśniowa boli?

Elektrostymulacja mięśniowa jest całkowicie bezbolesna, co więcej, można nawet stwierdzić, że jest przyjemna.

Impulsy pobudzają ośrodek w mózgu odpowiedzialny za odczuwanie przyjemności. Ponadto trenujemy w specjalnych kamizelkach, które zapewniają maksymalną wygodę i komfort osobom ćwiczącym.